Főoldal

SEGÍTSÉG

MEGBÍZHATÓSÁG

SZAKÉRTELEM

PONTOSSÁG

Panaszainak végleges megoldásához, azaz a teljes gyógyuláshoz vezető úton készek vagyunk vagyunk elkísérni Önt.

Forduljon bátran tevékenységüket magas színvonalon művelő szakemberekből álló csapatunkhoz! Panaszait, adatait bizalmasan kezeljük!

Honlapunkat a hazai és nemzetközi szakirodalomban fellelhető újdon- ságokkal frissítjük, így Ön teljes képet kap a világon elérhető összes kezelési lehetőségről.

Egészségközpontunk küldetése, hogy kíméletes, költség-hatékony, korszerű ellátást nyújtson minden hozzánk forduló beteg számára.

SEGÍTSÉG A TELJES ÉLETHEZ! A VIZELETTARTÁS TÖBBÉ NEM PROBLÉMA!
Rákász Életmódközpont - Kaposvár, Németh István fasor 27.

Hólyagtréning

AZ INKONTINENCIA JAVÍTÁSA HÓLYAGTRÉNINGGEL

Image

Az inkontinenciában szenvedő betegek gyakran frusztráltak, szégyenlősek és időnként reménytelenek. Szerencsére azonban ezt a probléma javítható hólyag tréninggel. A program célja egy rendszeres vizelési séma kialakítása. Effektív kezelésnek bizonyulhat parancsoló vizeletvesztés, kevert inkontinencia, gyakori-parancsoló tünetegyüttesben és stressz inkontinenciában. A gyakorlatok képesek a vizeletelcsepegés 60-70%-át megszűntetni. Lényeges, hogy nincs mellékhatása. Ezzel a technikával jól kontrollálhatóvá válik az erős, sürgető vizelési inger, és növelhető az a vizeletmennyiség, melyet a hólyag képes lényeges inger nélkül tárolni. Kihangsúlyozandó, hogy ezt a kívánt állapotot fokozatosan lehet elérni. Jól kombinálható gáti izomtornával, mely az eredményességet képes emelni. E program kialakításának irányelvei a követezőek:

A normális vizelési inger hullámokban jelentkezik. Először egy enyhe parancsolást érzünk, mely fokozatosan növekszik addig, amíg eléri a csúcsot, majd fokozatosan lecsökken. Azok a páciensek, akik parancsoló vizeletelcsepegésben szenvednek nem képesen a parancsoló vizelési ingereiket "lecsillapítani", vagy nem fordítanak elég időt arra, hogy az erős vizelési inger elmúljon. Ehelyett rohannak a mellékhelyiségbe, azt gondolva, hogy helyesen cselekszenek. A valóság ennek ép az ellenkezője. A futás ront a vizelési inger feletti kontrollunkon, mivel a rohanás plusz hasi nyomásfokozódást eredményez, ezáltal a hólyag erősebben húzódik össze. Hagyjon fel ezzel a szokásával, hiszen létezik többféle választás a panaszok enyhítésére - hagyjon elég időt a vizelési ingerek lecsillapodásra, kitartó és folyamatos intimtornával képes lesz megerősíteni a kismedencei izomzatát, ezzel megszűntetheti a kellemetlen vizeletelcsepegést.

A legelső lépés a vizelési napló vezetése. A napló világosan mutatja a vizeletürítés gyakoriságát, a felvett folyadék mennyiségét, összetételét, mikor, milyen helyzetekben veszíti a vizeletét. A helyesen vezetett napló azt is megmutatja, hogy a vizelési ingereket kísérte-e parancsoló vizelési inger. A napló elkészítése fontos, hogy az első orvosi vizit előtt történjen, hiszen az adatok átnézése hasznos információkat nyújt a szakembernek a személyre szabott kezelés meghatározásánál.
Az Ön által kitöltött vizelési napló adataiból a szakorvos megállapítja a "bázis" vizelési időt - vagyis a két vizelés közötti legrövidebb időt. Ez az idő szolgáltatja a hólyagtréning kiinduló pontját, innen indulnak a gyakorlatok. Példaként: ha a vizelési napló szerint a két vizelés között eltelt legrövidebb idő 30 perc, vagy a vizeletelcseppenés ideje ennyi, akkor ez lesz a bázis idő.

Hólyagtréning

Image

  • Minden reggel röviddel a felkelés után fogyasszon folyadékot.
  • Használja a vizelési naplót, és eszerint menjen a mellékhelyiségbe - akkor is, ha éppen nincs vizelési ingere. Az időzített vizeletürítés megóvja a hólyagot a túltelítődétől. A túltelődés szabályozhatatlan vizeletcsepegést eredményezhet.
  • Ha a vizelési időszakok között érez erős vizelési ingert, minden erejével próbálja elfojtani az ingert. A gondolatait terelje el a vizelésről. Nyugodtan üljön vagy álljon, ne mozogjon feleslegesen. Üljön le nyugodtan, végezzen gyors, egymás utáni gátizom összehúzódásokat, egy időben lazítsa el testének többi izmát. Vegyen néhány mély levegőt és lassan, elnyújtva fújja ki. Hallgasson zenét, beszéljen önmagához vagy meditáljon mindaddig amíg a vizelési inger el nem múlik.
    Ne fusson a mellékhelyiségbe! Ha álló testhelyzetbe van, keresztezze a lábait és dőljön kissé előre.
    A vizelési inger elmúlik csak adjon elég időt erre! Miután a vizelési inger lecsillapodott végezzen valamilyen munkát mindaddig, amíg a következő, tervezett vizelési inger ideje el nem érkezik.
  • Ha a fentieket rendszeresen végzi, rövid idő után érezni fogja a hólyagja feletti uralmat.
  • Ezután fokozatosan növelje a vizelési időtartamokat. Például 20-30 perccel; a megnövelt időtartam szerint végezze a gyakorlatot egy hétig, majd növelje újabb fél órával a két vizelési közötti időt.
  • A hólyagtréning célja a vizelési időszakok kitolása 2-4 óra közé. A cél eléréséhez személyenként változóan legalább 1-3 hónap szükséges! Legyen türelme és kitartása! A türelmetlenség vezet az eredménytelenséghez.
  • Ne keseredjen el, fegyelmezetten és rendszeresen gyakoroljon és vetkőzze le rossz szokásait.
  • Ne fogyasszon túl sok folyadékot. Naponta 2-3 liter folyadék elegendő. A nagyobb mennyiségű folyadékbevitel gyakori vizelési ingert vált ki, és szűkíti a hólyagtréning hatékonyságát.
  • Vigyázzon arra, hogy intimitását semmi nem zavarja vizelés közben. Minden gátló stimulus kerülendő.
  • A hólyagtréninget kombinálhatja diétás változtatásokkal

JAVASLATOK A SIKERHEZ!

Mind az orvos mind a beteg pozitív hozzáállása elengedhetetlen a sikere hólyagtréninghez. Ötletek, amelyek segíthetnek:
 

  1. A betegünk legyen közel az illemhelyhez. Éjszaka hagyjunk égve egy jelzőfényt és biztosítsunk szabad utat a WC-hez. Ne akadályozzon semmi, mert a mozgáskoordináció felébredéskor nem teljes, így eleshetünk és töréseket szenvedhetünk.
  2. Ha betegünknek segítségre van szüksége az legyen azonnal elérhető.
  3. A beteget bíztassuk megszokott ruháinak, fehérneműinek, viselésére mintegy bizalom megelőlegezése céljából, hogy betegünk kontinens tud maradni. Szükség esetén urinal kondom vagy betét használata javasolt.
  4. Javasoljunk napi 2-3 l folyadékbevitelt. Kevesebb mennyiség nem javítja az inkontinenciát, de elősegíti a hólyagfertőzés kialakulását. A koncentrált vizelet a nyálkahártyára izgató hatású, ami ronthat a panaszokon. Csökkentse a délután öt óra utáni folyadékbevitelt, ami segít az éjszakai kontinencia megőrzésében.
  5. Biztosítsuk betegünket, hogy az inkontinens periódusok megjelenése nem jelenti a kezelés sikertelenségét, próbáljuk a betegünk pozitív hozzáállását fenntartani.
  6. Tanítsuk meg betegünket a gátizom erősítő gyakorlatok elvégzésére. Mondjuk el többször, hogy a gyakorlatokat napi rendszerességgel legalább három hónapig kell végezni és időnként erősítő, "emlékeztető" ismétlő gyakorlatokat is kell végezni. A nem megfelelően és nem kellő ideig végzett gyakorlatok eredménytelenek, így a kudarcélményt teremthetünk!

KERÜLENDŐ ITALOK ÉS ÉTELEK LISTÁJA

Hólyagot irritálók  
Alma, almalé Édesítőszerek
Sárgadinnye Szénsavas italok
Citrom Tejtermékek (joghurt, majonéz, tejföl, sajt)
Csokoládé Koffein (kávé, kóla)
Szilva Paradicsom
Szőlő Ecet
Őszibarack B-vitamin komplex
Chili, erős fűszerek Tőzegáfonya
Alkoholos italok  

A felsorolt ételek és italok mellett javasolt a dohányzás elhagyása is. A krónikus köhögés ugyanis nyújtja a kismedence tartó elemeit, rontva a tartási képességet.
Megjegyzés: hagyja el a fentieket és próbálja egyesével visszahozni az étrendjébe. Ha nincs panasza a bevezetett ételtől, italtól, bővítheti tovább az étrendjét.